Вместо да купят нова Tesla за тестове и обратно инженерство, немците взели Model X под наем, пише сп. Spiegel, зитирано от факти.бг.

За никого в бранша не е тайна, че китайците не са единствените, които залягат под новите коли на автосалоните с рулетки и фотоапарати, за да изучават устройството на различните възли и агрегати. Оказва се обаче, че гиганти като Daimler използват още по-съмнителни методи за наваксване на изоставането си в областта на електрическата мобилност.

Вижте елегантността на Tesla Model X >> >> >>



Историята започва, когато семейство Моника Киндлайн и Манфред ван Ринзум получило оферта от компанията за автомобили под наем Sixt да вземе под аренда една от трите им "тѐсли" за срок от седем седмици. Предложената сума била апетитна и двойката се съгласила.

Единственото, което смутило Манфред, било желанието на клиента да знае точно каква версия на управляващия софтуер е инсталирана на електромобила и в какво състояние се намира системата за автономно управление. Толкова специфична информация рядко интересувала някого и собственикът решил да се застрахова, като включил в договора за наем клауза, че колата не може да се ползва за тестове и експлоатация в екстремни условия. Уговорен бил и максимален пробег - 1 500 км.

Не след дълго обаче Манфред получил уведомление от "тѐслата", че се намира недалеч от... Барселона, доста по-далеч от договорените 1 500 км. Тогава собственикът започнал да следи постоянно местоположението на електромобила и правел екранни снимки на телефона си. Оказало се, че семейният Model X посещава най-неочаквани дестинации като планински пътища и състезателни писти.

Когато от Sixt най-сетне върнали електрически кросоувър на собствениците, се оказало, че по каросерията и салона има множество щети. Вратата на багажника не се затваряла, интериорните кори били прикрепени с тиксо или просто се търкаляли по пода, боята била издрана на места, а в жабката имало квитанция за неправилно паркиране от... Техническия център на Mercedes-Benz в Зинделфинген.

Моника и Манфред заснели всички щети и закарали колата за експертен оглед в Мюнхен, където оценили причинените вреди на €15 674. Семейството обаче не се задоволило със застрахователната компенсация, тъй като за времето на ремонта не можели да отдават електромобила под наем. Освен това според експертизата многострадалният Model X бил разглобяван и сглобен небрежно, а по панелите на каросерията имало следи от прикрепване на измервателни уреди.

Собствениците предявили финансови претенции към Sixt да ги овъзмезди за пропуснатите ползи, докато трае ремонтът. От компанията за коли под наем се съгласили на неустойка за тестовете на изпитателен полигон, проведената техническа експертиза и понесените морални щети в размер на €1 000 на ден, с което общата компенсация достигнала €99 393.

Копие от документацията било изпратено до съвета на директорите на Daimler AG. Юридическият отдел на концерна бързо отговорил, че претенциите на собствениците ще бъдат разгледани в спешен порядък и най-вероятно ще бъдат удовлетворени. Малко по-късно от Sixt обявили, че въпросът със загубите, амортизацията на превозното средство и експертната оценка е решен изцяло.

За разлика от немците, другите компании често действат по-фино и умело. Така например Ford бе платил 200 000 долара, за да се сдобие с една от първите бройки на Tesla Model X.