В днешно време колите, задвижвани от електромотори са доста скъпи, способностите им правят пътуването от София до морето бавно, а за капак - зарядната мрежа не е добре развита у нас. Освен това не всички марки имат представителства в България, а това затруднява поддръжката.

Въпреки това електромобилите имат и редица предимства, а покупката на кола на старо може да е по-добра идея, отколкото си мислите.

Ето кои са плюсовете от покупката на каран електромобил:

1. Цената
Всички коли, без значение от системата им за задвижване поевтиняват, когато се върнат отново на пазара. Що се отнася до електромобилите, то цената на Nissan Leaf на старо е 3 пъти по-ниска спрямо тази, която ще трябва да платите, ако си купите нов автомобил. Изключение от правилото за бързо и голямо поевтиняване са Tesla Model S и Tesla Model X, които продължават да "държат" цена.

2. Евтино гориво
Зареждането на електромобилите излиза много по-евтино, отколкото с бензин или дизел. Всъщност, ако живеете в София и ходите всеки ден на работа, то с електромобил може да спестите над 1000 лева на всеки 25 000 километра.

3. Евтина поддръжка

Собствениците на електромобили могат да забравят за смяната на масло, въздушни филтри, купуването на антифриз, свещи, съединител и ремъци. Множество от механичните части при стандартните коли липсват при електромобилите - например, те нямат ауспух или гърне.

За жалост, към този момент покупката на електромобил втора ръка е един сериозен недостатък.

Големият минус е, че старите електромобили имат малък обсег. Средно те могат да изминат 160 см с едно зареждане. В повечето случаи колите не разполагат и с технология за бързо зареждане. Ситуацията с батериите също може да е проблем. Повечето производители им дават гаранция от 100 000 км, като няма да е проблем да се направят и 150 000 километра. Най-новите модели имат батерии, издържащи 250 000 км и дори 300 000 километра. С течение на времето и с нарастване на пробега е сигурно, че батериите ще стават все по-износени, което ще окаже неблагоприятно действие върху максималния обсег на електромобила. Комплект нови батерии струва над 20 000 лева.

При всички положения обаче, плюсовете са повече, а покупката на електромобил на старо ще става все по-привлекателна за българите през идните години. Дебютирането на достъпните Opel Ampera-e и Tesla Model 3 до края на десетилетието ще повлия на пазара на старо в началото на 20-те години на нашия век.

Много вероятно е след 2025 година да срещаме все повече електромобили в родните сайтове за продажба на старо. До тогава обаче дори и там колите на електричество ще останат екзотика.