С тях катаджиите ще ни снимат тайно, защото – както вече съобщихме – депутатите планират да гласуват за отмяната на пътен знак Е 24. Тази табела предупреждава за участък с наличие на автоматични системи за контрол на скоростта.

В момента Пътна полиция разполага със 148 мобилни камери, 24 стационарни камери и една за контрол на средната скорост, която обаче в момента е извън строя, съобщава СБА.

Сега е обявена обществена поръчка за 84 подвижни камери на триноги и още 14 стационарни снимащи радари. С новата техника ще нарасне и драстично вероятността да ни снимат с ефект на изненада.

И новите камери обаче няма да бъдат достатъчно, за да покрият всички критични точки по пътищата на страната. Преди почти 10 години френски експерти изчислиха, че за нашите пътища са необходими 400 камери. Това беше преди да бъдат построени новите магистрали и пътни участъци. Ако сега проектът бъде актуализиран, може да се окаже, че бройката дори е доста по-голяма от тези 400.

Намерението да се премахне знак Е24 бе прието с недоволство от много шофьори, които смятат, че катаджиите ще се върнат към старите си навици да се крият в храстите. В социалните мрежи много от коментарите са в посока на това, че униформените ще дебнат като „шумкари” за нарушители и вместо да пишат фишове и актове, ще прибират рушвети.

От Пътна полиция контрират, че ако водачите спазват ограниченията за скорост, то няма за какво да се притесняват, че изобщо ще бъдат спрени. Освен това патрулките са оборудвани с камери и микрофони, които следят всяко действие на катаджията и правят видео и аудиозапис но всяко негово движение.

В Европа няма единна практика по отношение на това да има ли знак преди камерите или не. В някои държави законът задължава поставянето на табела, която предупреждава шофьорите, че навлизат в участък под видеоконтрол. В други държави обаче няма такова правило.

Преди дни наяве излезе грандиозния гаф, че мобилните камери не могат да снимат автомобили с превишена скорост от новите патрулки на КАТ, за които пък преди това на тържествена церемония бе съобщено, че ще заменят старите и силно амортизирани „астри”. Това веднага породи въпросът дали изобщо катаджиите работят с наличните 148 мобилни камери. От МВР предупредиха, че уредите продължават да си работят в старите патрулки, така че водачите да не смятат, че пътищата са без контрол.

Как санкциите да стигнат до нарушителя продължава да е най-болезненият въпрос за Пътна полиция въпреки всички предприети досега законодателни мерки.

Глобите за пътни нарушения в България спрямо нивото на заплатите са едни от най-високите в ЕС, но нарушителите често не изтърпяват наказанието си.

Така например през миналата година са били издадени 350 000 електронни фишове и 50% от тях са били върнати обратно в МВР, тъй като водачите не са били намерени на адреса си. Очаква се процентът на платените глоби да се повиши, когато униформените започнат да разпечатват при проверката на пътя стари, но невръчени административно-наказателни документи.

Шофьорите трябва да имат предвид, че през цялото лято ще има специализирани акции, при които КАТ ще връчва влезли в сила наказателни постановления, ще отнемат книжки и ще спират от движение автомобили заради неплатени глоби. Засега няма законова възможност в патрулките да се монтират ПОС терминали за плащане на глобите, каквито намерения изразиха преди време представители на МВР.