Междувременно, френският му партньор Renault и новият му мениджър са решени да върнат на предприятието от съветско време някогашната му слава.

Никола Мор, директор на затруднената руска компания АвтоВАЗ, която произвежда автомобилите Лада, се "сражава" на няколко фронта: твърде малко продадени коли, твърде много работници, твърде лоша репутация.

От около година 56-годишният французин е начело на руския концерн с една основна цел на плещите си.

"Трябва да продължим да работим на предела", казва той, цитиран от БТА.

За да постигне това, той е готов да изпробва германския пазар с износ на новия седан Лада Веста, насрочен за март. АвтоВАЗ, с логото си на платноходка, засега е най-големият автомобилопроизводител в Русия. Неговите коли Лада, със своята емблематична ръбата форма, добиха популярност на Запад по време на съветската епоха.

През последните години обаче бизнесът е затруднен от структурни проблеми, отежнени от криза на вътрешните продажби. Руският автомобилен пазар се сви наполовина през изминалите четири години.

Заводът в Толиати (град на около 1000 км източно от Москва), където е централата на компанията, също е намалял някъде наполовина през последното десетилетие.

Лада контролира около 20 % от вътрешния пазар на автомобили, но с 266 000 продадени коли за миналата година компания излиза на печалба. Тя възлага надежди на износа. И тук в играта влиза Германия.

"Целевата ни група не е само онази носталгия по Източна Германия", шегува се Мор. "Той е сигурен, че Лада почти няма какво да губи, залагайки на Германия, но не очаква германският пазар да бъде залят с руски коли.

Основните експортни цели на неговата компания са бившите съветски републики. "На по-късен етап ще искаме да се разраснем до Близкия изток, Африка и Латинска Америка", отбелязва директорът.

"Добре е да бъде увеличен износът за Германия, но това едва ли ще бъде достатъчно", коментира Сергей Иванов, главен редактор на специализираното издание CarTimes.ru. Миналата година АвтоВАЗ успя да продаде само около 1600 превозни средства в Германия.

Мор вярва, че неговата компания може да увеличи тази цифра до 2000 с модела Веста.

"Искаме да тестваме Веста на най-взискателните пазари в Европа и да покажем на руските си клиенти, че автомобилът ще се приеме добре в Германия", разкава шефът на Лада.

АвтоВАЗ полага усилия да преодолее репутацията си на ниско качество. Пълно е с руски вицове за Лада.

Един от тях гласи: "Как удвоявате цената на вашата Лада? Като напълните догоре резервоара!"

Мор парира такива критики. Някога Лада се доказа като надеждна алтернатива на скъпите марки, припомня той.

"Знаеше се, че ще се развалят, но се знаеше и че ще се поправят лесно", признава Мор, подчертавайки, че днешните Лади са много подобрени спрямо предшествениците си.

"Съвсем нормална кола на много добра цена. Стремим се да правим по-конкурентни, по-висококачествени и по-икономични коли", твърди Мор.

Само че десетки хиляди работници трябваше да напуснат през последните години заради затрудненията на компанията, а и работните места на още около 50 000 души остават застрашени.

"Очевидно е, че имаме твърде много служители", отбелязва Мор, но в град като Толиати с една единствена индустрия не можем просто да отпратим хората.

В същото време Иванов от CarTimes.ru твърди, че не вижда значителна промяна при управлението на Мор. "Без финансова помощ преориентирането е почти невъзможно", казва той.

Макар имиджът да се е подобрил, "една Лада е все още по-лоша от която и да е европейска кола", допълва Иванов. От най-високо дойде известна подкрепа. След като през 2010 година президентът Владимир Путин направи тест драйв на Лада Калина, той се подписа на капака й.

"Това помага, защото носи положителна енергия", посочва Мор.

"Бих предпочел обаче властите да карат повече Лади вместо германски автомобили", добавя той.