Изследването на Американската автомобилна асоциация (ААА) за тежките последствия от сънливостта зад волана обхвана 4571 пътни инцидента в САЩ. То показа, че шофьорите, които спят по-малко от препоръчителните седем часа на ден, са изложени на много по-висок риск от пътни произшествия, съобщава Ройтерс, цитирана от БТА.

Това е първото изследване, което определя количествено взаимоотношение между индикаторите на съня и риска от катастрофа.

"Не може да се пропускат часове от съня и да се очаква човек все още да функционира безопасно зад волана", каза изпълнителният директор на асоциацията Дейвид Янг.

Рискът от катастрофа за водачите на МПС, които пропускат два ли три часа сън за 24-часов период, е четири пъти по-висок в сравнение със спалите седем часа за същия период. Това е същото ниво на риск като определения за шофиране с количество алкохол в кръвта над допустимата граница.

Шофьорите, които са лишени от един до два часа сън, почти удвояват риска от претърпяване на инцидент. Центърът за контрол и профилактика на заболяванията информира, че 35 % от американските шофьори спят по-малко от седем часа на денонощие. Друго проучване на ААА показа, че в близо една пета от пътните инциденти са участвали недоспали си шофьори.

Симптомите на недоспиването на пътя включват проблем с държането на очите отворени, криволиченето по шосето или загуба на представа за последните няколко изминати километри. Но според доклада на ААА повече от половината шофьори, предизвикали катастрофи в следствие на изтощение, не са имали симптоми.

Специалистите от асоциацията препоръчват да се наспиваме, преди да шофираме и да почиваме на всеки два часа или на всеки 160 пропътувани километри.