Само че привидната свобода да притежаваш кола не е пълна, както първоначално обещаваше да бъде, тъй като градските пътища се задръстват от трафика.

Фам Мин Тунг направил успешна компанията си за покриви в Ханой и сега е горд с новата си покупка: спортен седан Kia Forte за 32 000 долара. Неговото семейство е сред десетките хиляди виетнамски семейства, купили първата си кола през последните години. Само че в задръстената столица на Виетнам познатият разказ за нарастващата средна класа в Азия, жънеща плодовете на своя труд, се изкривява.

Вижте снимки на трафика в Ханой >>

"Честно казано, го намирам за смешно", казва Тунг. "Похарчих куп пари за автомобила си, но не го използвам много. Имам го само за да се фукам", допълва той.

Нгуен Суан Чьонг е контрольор в завод и живее на около 60 километра от Ханой. За него купуването на Toyota е сбъдване на дългогодишна мечта. И той обаче е принуден да остави колата, която превърнала пътуванията му в столицата в нещо като кошмар.

"В моя град задръстванията не са сериозни, но когато шофирам до Ханой, е ужасно", казва Чьонг.

Също като много други собственици на автомобили Чьонг и Тунг са започнали да оценяват повече възможността с пъргавите си мотоциклети да се движат енергично покрай вариантите им на четири колела, уплътнили градския трафик.

"Мотоциклетът е по-удобен и гъвкав. В задръстванията мога да се движа по-бързо с мотоциклета си", казва Чьонг.

И все пак колкото и да се осъзнават ограниченията при автомобилите това като че ли слабо влияе върху автомобилния пазар във Виетнам. От компактни до луксозни модели, продажбите силно се повишават, според неотдавнашен доклад на Виетнамската асоциация на автомобилопроизводителите (VAMA) и други данни на представители на сектора.

През първите четири месеца на 2015 година продажбите на автомобили и камиони във Виетнам са се увеличили с цели 62% спрямо същия период на миналата година, отчита VAMA. Продажбите на компактни модели са скочили над два пъти от 9500 през 2012 година до 21 700 през 2014 година. При луксозните се наблюдава сходен темп до равнище 4700 коли за миналата година, сочат данни на бранша.

За средната класа във Виетнам купуването на автомобил "не е въпрос дали, а кога", коментира Гаурав Гупта, директор на General Motors Vietnam.

Освен че трафикът се влошава, паркирането също създава главоболие в градовете като Ханой с тесни улици. Може да се наложи шофьорите да обикалят няколко пресечки, за да намерят подходящо място - преди да рискуват да им бъде наложена глоба за паркиране на тротоарите, които обикновено служат за безплатен паркинг за мотоциклетите.

Ако по-спокойното придвижване беше единствената причина да се купи автомобил, притежанието на коли може би нямаше да се увеличили толкова бързо. Само че от семейни автомобили в най-ниския сегмент до луксозни марки, колите са важен символ на статус, даже - или може би особено - в страна, която все още развява символа "сърп и чук".

С икономика, която нараства почти толкова бързо, колкото китайската, в началото на 2011 година Виетнам попадна в категорията "среден доход" по критериите на Световната банка. И докато представителите на средната класа обмислят покупката на първата кола, то богатите в страната вече имат богат избор.

Луксозните марки, собственост на германските автомобилни гиганти Daimler, BMW и Volkswagen - като Mercedes, Audi, Bentley - доминират в горния сегмент на пазара, след като през 2007 година Виетнам се присъедини към Световната търговска организация.

Сега японски и американски марки навлизат все повече.

Амбулантните търговци в Ханой с островърхи шапки, нарамили кошове с плодове, преминават край магазините за автомобили, където цените по табелите превишават доста доходите за целия им живот.

При представянето на новия Ghost маркетинговият директор на Rolls-Royce Motor Cars Hanoi Хой Фам обясни, че хората, които си купуват такива превозни средства, често са изкушени от индивидуални опции като солидни златни табели с имена, инкрустирани с диаманти.
Phantom с разточителни екстри, по думите му, е бил продаден за цели 2,5 милиона долара.

Възможно е на богаташите във Виетнам да им се наложи да плащат голям данък върху вноса, който да утрои цената на новия автомобил. Ръководители от сектора твърдят, че данъкът е един от начините правителството да контролира продажбите на автомобили, за да намали трафика, докато в същото време милиарди долари се инвестират в нови магистрали, мостове, надлези и друг вид транспортна инфраструктура.

Въпреки че според наличните данни броят на притежателите на коли скача все повече, обичайната гледка в Ханой как семейства от по няколко души са се накачили на един мотоциклет няма да изчезне скоро.

Не може да се каже, че новите коли на Чьонг и Тунг не са им нужни. Техните автомобили, казват те, са комфортен вариант в горещо или дъждовно време, или пък специални семейни екскурзии.

*превод - БТА