Съществуват леки керамични ротори, но високата им цена ограничава използването им само в луксозни спортни автомобили. Напредък в тази посока отбелязва международен екип от изследователи и инженери от Щвейцария, Италия, Испания, Лихтенщайн и Франция, който е създал алуминиев ротор с керамично покритие на ниска цена, пише Gizmag, цитиран от "Фокус".

Алуминиевите ротори със сигурност са по-леки от железните, но те са и по-меки. Керамичното покритие прави триещата се повърхност издръжлива и разсейва топлината, която би могла да разтопи незащитения алуминий. Покритието е дебело само 2 милиметра, но е направено от 15 слоя материал.

Основната съставка е алуминиев окис, който е относително здрав, евтин и се намира в изобилие. Той е смесен с пластове силициев карбид за увеличаване на топлинната проводимост. Най-външният слой е с повишена издържливост на износване, а най-долният е специален залепващ пласт.

Тъй като алуминият се разширява четири пъти повече от керамиката под въздействието на топлината, генерирана при триене, специалистите са положили керамичното покритие на отделни части, които могат да се разместват, освобождавайки място за увеличилия обема си метал.

Заради ниската температура на топене на алуминия обаче, спойката се прави при относително ниски температури, а това може да доведе до разпояване при загряване.

В момента екипът работи върху този конструктивен проблем, като се надява да има функциониращ прототип до следващия април и комерсиално производство до няколко години.