Без човек в купето автомобилът влиза в паркинга, дава път на пешеходец и паркира на заден ход, без да докосне съседните коли. Тази технология, предложена от шведския производител Volvo и от френската индустриална група Valeo е на етап на създаване на прототип, но е възможно да бъде предложена серийно до 2020 година, съобщава Франс прес, цитирана от БТА.

Някои коли вече са способни сами да управляват волана при определени обстоятелства. Купето СLS на Mercedes може да закове спирачки при риск от катастрофа, ако водачът не реагира. Някои модели BMW предупреждават в случай на възникнала опасност на пътя или могат да преминат в режим на автоматично шофиране при задръствания.

Усъвършенстването на технологиите позволява на превозното средство да "вижда" какво се случва около него. Устройствата, с които е снабдено, му помагат да анализира конкретната обстановката и да реагира според обстоятелствата.

Най-важното предимство ще бъде намаляване на смъртността и броя на ранените на пътя, като се има предвид, че 90% от катастрофите стават заради човешка грешка.

Очакват се и други предимства. Комуникирайки помежду си, както и с пътната инфраструктура, тези автомобили ще разтоварват трафика, което ще доведе до намаляване на консумацията на гориво.

Трудности

Има, разбира се, и пречки пред осъществяването на тази идея, свързани с качеството на технологиите, или поведението на автономните автомобили в градския трафик, в който участват пешеходци или велосипедисти.

Важен е въпросът за отговорността в случай на произшествие. Нужно е и постигането на договореност между отделните държави за промяна и синхронизиране на законодателството с оглед на сигурността, която да задължава "всеки водач да контролира постоянно своето возило".

Въпрос на избор

Колкото до реакцията на шофьорите, трудно е тя да бъде предвидена. Някои ще предпочетат друг да управлява автомобила им вместо тях, други едва ли ще се решат да поверят живота си на изкуствен интелект, или да се лишат от удоволствието да шофират.