Текстът предвижда преходен период от една година (2020 г.) и облекчения за производителите, като най-слабо замърсяващите коли от дадена гама превозни средства, ще имат по-голяма тежест от замърсяващите за периода 2020-2022 година, предаде БТА.
В преговорите със Съвета, Парламентът успя да ограничи обхвата на преходния период за въвеждането на ограничението от 95 г/км до 95% от новите автомобили за срок от една година - 2020 година.
Текстът беше одобрен с 499 гласа "за", срещу 107 "против" и 9 "въздържал се".
Облекчения
Облекченията, представляващи благоприятни корекционни коефициенти за по-чистите автомобили от гамата на даден производител, ще обхващат периода 2020-2022 година. Те ще имат максимален размер от 7,5 г/км, като ще се прилагат следните коефициенти: кола с емисии под от 50 г/км ще се брои за два пътнически автомобила през 2020 г., за 1,67 през 2021 г., за 1,33 през 2022 г. и за един лек автомобил през 2023 година.
Към по-реалистични тестове за емисии
Текстът, вече неофициално съгласуван с министрите на ЕС, проправя пътя за постигане на по-нататъшни намаления след 2020 г. и предвижда въвеждането на нови тестови протоколи за установяване на емисиите, които по-добре отразяват реалните условия на шофиране.
Новата, регламентирана от ООН, процедура за изпитване на лекотоварни превозни средства (WLTP), която отразява по-добре реалните условия на шофиране, следва да влезе в сила възможно най-скоро, се казва в текста. Европейската комисия е предложила като краен срок 2017 година.
Членовете на ЕП отбелязаха, че последните проучвания показват, че производителите се възползват от слабостите на настоящата процедура, която отчита консумация и стойности на емисиите, далеч по-ниски от постиганите в реални условия на шофиране.
Следващи стъпки
За да влезе в сила, актуализацията на законодателството трябва да бъде одобрена от Съвета на министрите.