За SAAB

Saab

Saab Automobile AB е собственост 50% на General Motors, които бяха купени срещу 1 милиард долара през 1990 г. Основни пазари на фирмата са САЩ, Великобритания, Швеция, Германия, Франция, Италия, Австралия и Япония. Фирмата е с амбициозни планове за бъдещето, актуален модел е СААБ 9-5.
Серийното производство на автомобили на фирмата започва в Тролхетен на 12 септември 1949 г. Първата кола – зелен СААБ 92 излиза от конвейера няколко седмици по-късно и от тогава насам са направени повече от 3,3 милиона автомобила с марка СААБ. Името идва от Svenska Aeroplan AktieBolaget. На отговорния за крилата инженер Гунар Лингстрьом са му дадени 15 човека и му е разпоредено да направи автомобил. Към екипа се присъединява и дизайнерът Сикстен Сасон, а първата кола естествено е инспирирана от авиационните технологии и външност. Първият прототип е готов през есента на 1946, вторият е представен на журналисти през лятото на 1947 г. Конструкцията на колата изисква 6330 операции, а с пускането й в производство самолетите напускат завода в Тролхетен и производството им е прехвърлено в Линкьопинг. За новата кола са подадени 35 000 заявки, но производството й е ограничено по възможности – първата година са направени едва 1246 автомобила, всичките в бутилково зелено. Двигателят е двуцилиндров, двутактов, с ходов обем 764 куб.см и мощност 25 к.с., а колата има изключителния за времето си аеродинамичен коефициент от 0,35.
Производството на автомобилите расте бавно – 1958 г. – 10 000, 70-е години – 90 000, 1986 г. – 134 112 /рекорд/.
Производството днес е концентрирано в Тролхетен и Нистад /Финландия/, като там се прави моделът 9-3 и всички кабриолети.
Вносител на автомобилите СААБ у нас е фирма Грифин ООД с управител Иван Чочев.