В епохата, в която производителите се стремят да превърнат колите си в смартфони, много от потребителите предпочитат да заложат на "по-класическите" превозни средства.

Водачите зад волана на по-стар автомобил може да не разполагат с някои от най-новите характеристики за безопасност или информационно-развлекателни системи, но в същото време не им се налага и да се безпокоят, че хакери могат да контролират колата им, отбелязва Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

От друга страна консултантската компания IHS Automotive смята, че повишаването на възрастта на средностатистическото превозно средство в САЩ е израз на повишената надеждност на колите в днешно време.

Влияние оказва и забавения ефект от резкия спад на продажбите на нови автомобили в периода на рецесията, твърдят от IHS Automotive.

Средната възраст на автомобилите в САЩ е скочила тройно, откакто IHS започва да води статистика през 2002 година.

Над 52 милиона автомобила в САЩ са на 16 и повече години, посочиха преди 3 години от Experian Automotive

"След като качеството и надеждността на колите се подобриха, хората запазват колите и камионите си за по-дълго" - твърдят американците.


Но какво можем да кажем за България?

Изследване проведено от Generali PPF Holding показва, че най-често срещаната възраст на автомобили, застраховани с „Гражданска отговорност“ у нас, е около 11 години.

Не това обаче е средната възраст на на автомобилите в България.

Статистиката на "Пътна полиция" показва, че най-много от леките автомобили в България са над 20 години - около 36% от общо регистрираните.

По последни данни колите на възраст между 15 и 20 години също са доста значим процент - те са 32% от всички автомобили по нашите пътища.

Това означава, че малко над 2/3 или около 68% от регистрираните автомобили у нас са над 15-годишни, твърди инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция", цитиран от "Дарик".

Изследване проведено от доц. д-р Иван Eвтимов от Русенския университет и маркетингово проучване, проведено от Прогрес консул , показват че най-малка средна „възраст” е имал автомобилния парк у нас през 2009 година - 12,3 год.

Икономическата криза обаче е повлияла на темпа на „подмладяване” на автомобилния парк у нас и за 2012 година средната „възраст” на колите у нас е била 14,65 години.

Проучването показва, че през последните 5 години има тенденция към нарастване и прехвърляне 15 годишната средна възраст на автомобилите у нас.

В сравнение с някои европейски страни, средната „възраст” на автомобилния парк в България е почти два пъти по-голяма.


Колко годишна е вашата кола?