Трудно може да си представим мегаполисите и големите градове без синкавия смог над централните булеварди, като дори у нас задръстванията станаха ежедневие, а транспортът се превърна в основен проблем.

Инж. Колю Орешков от Центъра за енергийни решения, заяви пред БТА че, "моментът част от транспорта в града да мигрира към електромобилите и да промени урбанистичните реалности на големите ни градове е назрял".

Експертът посочва, че градският пробег, приет средно от 50-60 км. дневно, е по силите на капацитета на акумулатора на електромобила и може да осигури автономност на превозното средство.

Европейският стандарт за мощност е до 5 киловата и скорост от 50 км. в час. Това е достатъчна мощност, с която да се върши същата градска работа, която се изпълнява и с бензинов автомобил, но на далеч по-приемлива цена.

Друг момент са тесните улици и презастрояването, което поставя изискване към транспортни средства, те да бъдат малки и маневрени. В случая - предлагат се моторизирани коли на три или четири колела, които в повечето случаи и сега се използват предимно като туристическа атракция в някои държави, защото са икономични и практични.

Инженерът разказва и за проект, който се реализира съвместно със Софийския и Техническия университет и представлява двуместен електроавтомобил, нещо като „пазарската чанта на съпругата“, който обезпечава воденето на детето до градината или училището, после пазаруването и обратно.

За съжаление, нашият пазар е с малък размер и динамика. Който и какъвто да е проектът, той трябва да бъде кооперация между държави и производители, другият вариант е държавата да отдели ресурс и средства, а продуктът да се изнася“, смята Орешков.

Необходима е смелост и помощ от държавата, която да наложи гъвкаво мислене и нови концепции за градската мобилност, коментира инженерът.

Той предлага интегрирането на новия парк да започне с оборудването на патрулите на общинска полиция. Сега полицията патрулира в рамките на лимит за гориво, без да й е необходим бърз транспорт. Чрез електроколите, местната власт ще демонстрира неограничено присъствие, без да бъде лимитирано притеснена за движението си.

Визията за бъдещото използване на електроавтомобилите разширява възможното поле на действие с ползването на е-колите от общинските социални служби и контролни органи, в посока към потребностите на социалните патронажи или примерно при водене на възрастните хора до личния лекар. Засега обаче не е проявяван интерес към подобна идея от общинските власти, коментира експертът.

Приносът на електрическите автомобили за опазването на околната среда е значим, само ако електроенергията се добива от възобновяеми източници, защото разбираемо е, само тогава ще се намали ежедневно нанасяната щета.

На фона на съвземащата се автомобилна индустрия, темпът на обновяване на парка с електрическите автомобили се очертава като по-бавен. Факторите, които се явяват като допълнителна спирачка са: ленивостта в мисленето на хората, все още високата цена на автомобила и слабо развитата инфраструктура.

Орешков посочва, че до края на този програмен период на ЕС, трябва да имаме изградени 7000 зарядни точки за цялата държава, което разхвърляно по области излиза средно по 350 точки.

Няма статистически данни, как се развива този процес и задължение.

"Най-големият убиец на идеята за зеления автомобил е консервативното мислене на потребителя. Само чрез новите продукти и технологиите може да се влее живителна сила в икономиката ни и да се стимулира заетостта", смята инж. Орешков.

Има готовност за производството на зарядни обществени станции в големите градове, подчертава инженерът, а налице е и Европейска директива за тях.

Според нея зарядните станции трябва да са оборудвани с управляващи и контролируеми контакти, отговарящи на конкретен стандарт и капацитет. Това, според Орешков е първата стъпка, но за да се говори за ефективност, според него захранването трябва да бъде реализирано със соларни станции - така електроенергията ще е чиста, евтина и лесно достъпна.

Осъществяването на този елемент ще ускори процеса на мигриране от минерално гориво към ток.

"Необходима е воля, за да стартира идеята за производството на наш електрически автомобил и трябва да положим усилие да не изоставаме от тенденциите в Европа", коментира експертът.