Над милион дизелови коли се карат у нас
В страната се карат най-много бензинови леки автомобили - 1 752 690, следвани от колите на дизел - 1 001 141.
Това сочи обобщена информация в сайта на МВР за водените на отчет превозни средства по вид и гориво към 1 юли т.г.
От официално регистрираните у нас 2 972 770 леки автомобила, бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998. Фабрично само с газ са 146 автомобила.
С дизел и електричество се движат 25 леки коли, а с бензин и ток - 718, сочи справката на МВР. С бензин и природен газ пътуват 8 953 коли. Само с природен газ са 713 автомобила, сочи справката на МВР.
Най-чистото гориво е природният газ, най-замърсяващо - дизелът
На българския пазар се предлагат четири вида автомобилни горива - дизелово гориво, автомобилен бензин, втечнени въглеводородни газове и природен газ. По степен на замърсяване на въздуха, най-замърсяващо е дизеловото гориво, поради съдържанието на прахови частици (сажди) и полиароматни въглеводороди в емисиите от изгарянето му, коментираха за БТА експерти от дирекция "Опазване чистотата на въздуха" в Министерство на околната среда и водите.На второ място по замърсяване е бензинът, който съдържа бензен и летливи органични съединения.
На трето място са втечнените въглеводородни газове (пропан-бутан), които съдържат летливи органични съединения.
Най-чистото гориво, от екологична гледна точка, е природният газ.
Възможно най-екосъобразният вариант е използването на електрически превозни средства, при които не се отделят емисии на замърсители, но в този случай има значение по какъв начин е произведена електрическата енергия, коментираха специалистите.
Справка на МВР показва, че у нас са регистрирани едва 81 леки автомобила само с електрически двигател. С биогориво пък се движат едва пет леки автомобила в страната.
Колко и къде замърсяват автомобилите?
Приносът на автомобилните горива за замърсяване на въздуха е различен в различните градове. Според общинските програми за качество на въздуха, транспортният сектор е на второ място като източник на замърсяване, след битовото отопление.Програмите на общините показват, че транспортният сектор има основен принос към нивата на финни прахови частици в общините София, Велико Търново, Ловеч, Стара Загора и Бургас, информираха от МОСВ.
По данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2012 г., 26 на сто от националните емисии на азотни оксиди се дължат на пътния транспорт.